“Always-off mainonta” on malliesimerkki siitä, miten älykkäällä suunnittelulla ja dataohjatulla analyysilla voidaan optimoida mainonnan kustannustehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Haaste

Asiakas oli pitkään keskittynyt pelkästään taktiseen digimainontaan tavoitellen nopeaa myynnin kasvua ja kovia konversioita.

Brändimainonta oli mukana markkinointistrategiassa, mutta siihen ei panostettu tarpeeksi, joten tulokset jäivät vaatimattomiksi. Taktinen mainonta ei yksinään tuottanut toivottuja tuloksia ja näin ollen ROI oli heikko.

Ratkaisu

Otimme käyttöön dataohjatun lähestymistavan, jossa hyödynsimme kattavaa konversioseurantaa sekä media-mix modelling -analyysia, jotka tarjosivat tarkkaa dataa eri mainoskampanjoiden vaikutuksista.

Keräsimme ja analysoimme dataa useiden kuukausien ajan edistyneillä analytiikkatyökaluilla, joiden avulla pystyimme tunnistamaan, mitkä kanavat ja mainosmuodot toimivat parhaiten ja miksi.

Tulokset

Media-mix modelling -analyysimme osoitti, että kanavat joihin asiakas oli panostanut markkinointitoimenpiteensä, eivät tuoneet toivottua vaikutusta ja olivat lopulta kannattamattomia. Taktisen mainonnan kanavat eivät yksinään tuottaneet tarpeeksi kestävää arvoa – vaikka välillä kimaltelivatkin.

Tämän tiedon pohjalta suosittelimme asiakkaalle always-off strategiaa, jossa taktinen digimainonta lopetetaan kokonaan ja markkinointipanostukset ohjataan tehokkaampiin toimenpiteisiin.

Helppo ja nopea tapa optimoida ROAS:ia ylöspäin, on mainonnan lakkauttaminen.
Kun mainontaan käytettävä mediabudjetti lähenee nollaa, lähenee jakolaskun tulos ääretöntä.

Taktisen mainonnan pysäyttäminen johti ensin konversioiden jyrkkään laskuun, mutta uudelleen kohdistettu budjetti sekä brändimainonnan tehokkaampi panostus alkoivat lopulta tuottamaan hedelmää. Tämä muutos ei pelkästään parantanut ROI:ta, vaan myös vahvisti yrityksen markkina-asemaa pitkäaikaisesti.

Johtopäätös

Asiakkaamme löysi avaimet kustannustehokkaaseen markkinointiin keskittämällä resurssit tehokkaaseen brändimainontaan sekä pysäyttämällä taktisen mainonnan täysin.

Tämä lähestymistapa ei ainoastaan säästänyt rahaa, vaan myös kohdisti markkinointiponnistelut suoraan sydämeen siellä, missä kohderyhmä todella elää – välttäen turhaa kilpailua alueilla, joissa menestyminen olisi ollut kallista tai jopa mahdotonta.

henri

Henri Lemøn
The Emperor of Memes

– ”Pitää olla hullu ettei SEO’ta.”